• BAZIN ACOPERIT

    TEMPERATURA APA 31C,  AER 30-32C

    CURSURI INOT IN CONDITII EXCELENTE!

  • CU NOI INVINGI TEAMA DE APA,

    INVETI MISCARILE DE BAZA

    OBTII UN STIL DE INOT ELEGANT!

  • VREI SA-TI MENTII TONUSUL,

    SA TE RELAXEZI DUPA O ZI DE MUNCA,

    VINO SA INOTI CU NOI!

  • GRUPE DE MAXIM 5 CURSANTI!

    ANTRENAMENTE EFICIENTE

    DAR CU BUNA DISPOZITIE!

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
buton membrii 200x90
clubsportivfunswim21 275x70

Sportul in viata copilului

 
 

                                              Sportul in viata copilului:  Antrenori pentru cei mici

Antrenor cu 5 ani de experienta si fost sportiv de performanta, Edward Vuculescu, de la Clubul Sportiv Fun Swim, a participat la competitii nationale si internationale inca de mic copil, clasandu-se de multe ori pe podium. Din dragoste pentru sport si pasiune pentru pedagogie, s-a hotarat sa transmita mai departe cunostintele dobandite in cele peste 20.000 ore petrecute in bazinul de inot.

Qbebe a stat de vorba cu antrenorul de natatie si polo despre inotul pentru copii. Acesta ii sfatuieste pe parinti sa se gandeasca ce anume isi doresc de la copii, pentru ca inotul poate fi de trei tipuri:

  1. sportiv (de piscina amenajata si implicare rezultand performanta);
  2. medical (calirea organismului, terapie prin miscare);
  3. de agrement (pentru cele 30 minute zilnice de miscare si sanatate a organismului). 
 
Apoi, parintii trebuie sa ia in calcul:
 
  1. calitatea apei bazinului unde vor inscrie copilul la cursuri, cat si calitatea si igiena din zona vestiarelor si in special a toaletelor;
  2. experienta antrenorului sau a instructorului in predarea inotului, cat si experienta in lucrul cu copiii;
  3. perioada petrecuta de antrenor in bazin ca sportiv de performanta si performantele acestuia.
 

"Ii sfatuiesc pe parinti ca, inainte sa isi dea copilul la inot, sa mearga la bazin si sa adune informatii de la ceilalti parinti care au copiii inscrisi la acel club si sa-i intrebe fara rusine despre cat de multumiti sau nemultumiti sunt de alegerea facuta. In general, acestia ii asteapta pe copii pana la finalul orei in zona special amenajata. Parintii care doresc sa-si duca la inot copiii pot sta pana la sfarsitul unei ore de curs si pot urmari si reactia copiilor care tocmai au iesit din bazin," a declarat Edward Vuculescu pentru Qbebe.

Antrenorul ii sfatuieste pe parinti sa solicite si o ora de evaluare: „Dupa aceasta ora, in general cu antrenor personal pentru copiii cu mare teama de apa, parintii pot intreba copilul a doua zi, dupa ce a trecut o noapte de odihna, daca isi mai doreste sa mearga la inot. In cazul in care raspunsul copilului este negativ, parintii pot lua in considerare schimbarea antrenorului."

El ii sfatuieste pe parinti sa tina cont si de maladiile cronice sau incurabilecare pot aduce prejudicii fatale celui aflat in apa. Masura interzicerii restrictive sau definitive a inotului se practica in urmatoarele cazuri:

  1. Reumatism Sokolski-Bouillaud, cu leziuni cardiace consecutive; 
  2. Malformatii cardiace; 
  3. Valvulopatii de orice natura;
  4. Infectii rino-sinuzale si faringiene; 
  5. Hepatita;
  6. Nefropatii; 
  7. TBC pulmonar;
  8. Alergii; 
  9. Epilepsia, care impune intreruperea imediata si definitiva a inotului.

 

Iata si cum isi da seama antrenorul care sunt copiii care pot face inot de performanta si care sunt cei care pot pastra abilitatile nou invatate ca hobby.

"Antrenorul trebuie sa aiba « calitatea » de a simti sportivii. Trebuie sa aiba si cunostintele necesare pentru a « depista » calitatile psiho-motrice individuale. Aici vorbim despre particularitati de varsta, sex, morfologice, functionale si psihice," a explicat Edward Vuculescu pentru Qbebe.

Iata lucrurile pe care le are in vedere in prima etapa de selectie, care se face intre 6 si 8 ani:

-    Starea de sanatate deplina
-    Dezvoltarea fizica generala: talia, greutatea, anvergura, capacitatea vitala, mobilitatea, care trebuie sa aiba valori peste media categoriilor de varsta respective.
-    Conformatia fizica si talia ambilor parinti, pentru a face o apreciere a biotipului constitutional al viitorului sportiv 
-    Motivatia pentru sport a copilului, dar si a parintilor

"Mai sunt si alte criterii care pot fi importante pentru un inotator, de exemplu « oasele de porumbel », adica sa aiba oasele usoare, capacitatea de coordonare, controlul neuro-muscular, capacitatea de a intelege si deprinde repede miscarile, capacitatea de echilibru etc. Insa, in afara de toate acestea, trebuie sa existe o legatura intre antrenor si sportiv, trebuie ca sportivul sa creada in antrenorul lui. A apus era cand sportivii erau batuti si invinetiti la antrenament si nu le era spus niciodata bravo! Trebuie sa fie un echilibru in toate acestea," a mai spus Edward Vuculescu.

Daca un copil nu are calitatile necesare unei performante la inot, antrenorul il indruma spre alt sport si inca tine legatura cu fosti colegi care predau handbal, tenis, karate, box sau judo. „Este obligatia fiecarui antrenor sa nu tina « captiv » un sportiv care nu are sanse de performanta," considera antrenorul de natatie si polo.

Iata si recomandarile pe care acesta le face, in functie de varsta celor mici:

4 - 5 ani:

cat mai multa joaca in apa, evitand clar fortarea si, mai ales, contactul neplacut al ochilor cu sapunul; obiectivul principal - placerea de a se juca in apa si atragerea lui catre inot

5 - 9 ani:

invatarea inotului de supravietuire, saritura in apa adinca, „calcarea apei", inot defalcat cu picioarele, inot in coordonare globala (-/+respiratie) sau chiar antrenarea pentru performanta pe distante scurte; atingerea unui nivel cat mai natural al relatiei cu apa, cu bazinul, cu antrenorul, cresterea spiritului de echipa

8 - 11 ani:

invatarea inotului sportiv, a cat mai multor procedee tehnice, a starturilor, a intoarcerilor si sprinturilor de maximum 50 m, marirea volumelor de antrenament, cat mai multa joaca la final de antrenament

10 - 13 ani:

perfectionarea tehnicii insusite in compania efortului combinat aerob superior, „la prag", sprinturi, cu accentuarea frecventa a modalitatii calitativ superioare de a inota „cea mai mare viteza cu cele mai putine miscari"

12 - 15 ani:

specializarea in 1-2 procedee personale, definitivarea optiunii de a concura in 2-3 probe individuale si de stafeta

dupa 16 - 17 ani:

atingerea maiestriei, performanta, inalta performanta, consacrarea


Edward Vuculescu le explica parintilor si cum sa procedeze cand cei mici refuza sa mai mearga la inot, desi initial l-au indragit. Sfatul cel mai important pe care antrenorul il da parintilor este sa nu renunte si sa nu cedeze.

„Prima data, sa isi anunte antrenorul. Daca acesta are experienta, va sti ce are de facut. Renuntarea la inot poate sa apara datorita uzurii psihice sau fizice a copilului. Cei mici renunta fiindca ori s-au speriat in urma faptului ca au cazut cu capul sub apa (de vina fiind antrenorul sau instructorul cu care au facut ora de inot) ori au fost adusi la starea de oboseala prin supra-antrenament (suprasolicitare fizica). Uneori, sunt lipsiti de motivatie si pur si simplu in mintea lor se intreaba: daca mi-am atins obiectivul si stiu sa inot, de ce mai merg sa obosesc inotand atatea lungimi de bazin?," explica antrenorul de inot.

O alta etapa in care unii copii pot fi dificil de motivat este cea in care au invatat sa "pluteasca", iar antrenorul trebuie sa-i "munceasca" mai mult pentru a evolua. „Copiii care sunt invatati sa-si petreaca timpul in fata calculatoruluivor incepe sa dea de greu si vor cauta scuze pentru a nu mai merge la inot. Sa nu uitam ca antrenorul are rolul de a-l invata pe copil sa inoate si nu de a-l pazi asemenea unui salvamar care priveste cum se joaca cei mici in apa. Desi supravegherea are un rol important, antrenorul este cel care ii si solicita pe copii pentru rezultate si performanta."

 DSC0018bis3

Edward Vuculescu, antrenor Clubul Fun Swim:

„Trebuie identificat motivul pentru care nu mai vrea la antrenament. Lasati copilul sa se odihneasca, apoi incercati din nou, daca este cazul. Schimbati antrenorul sau bazinul de inot. Spuneti-i noului antrenor despre povestea micului sportiv si el va cauta cu siguranta solutii pentru rezolvarea cazului."


Qbebe i-a adresat antrenorului de natatie si polo si o intrebare care staruieste pe buzele multor parinti:

Dupa cate antrenamente invata copilul meu sa inoate?

„Este greu de spus, mai ales ca fiecare copil are calitati si particularitati unice. Depinde de fiecare si de miscarea pe care a facut-o in joaca," considera Edward Vuculescu. "Cand eram copii aveam doar desene cu Mihaela 10 minute pe zi, in rest bateam mingea, jucam Lapte gros, Frunza, Leapsa, Ratele si Vanatorii, Castelul sau 7 pietre, ne cocotam in copaci dupa corcoduse si cirese sau faceam diferite scheme cu bicicleta ca sa impresionam fetele. 

Pe copiii de acum ii vad venind la antrenament cu smartphone-ul sau tableta in mana, jucand diverse jocuri. Acasa, stau in fata calculatorului si nu vor sa iasa afara. De aceea, in multe cazuri sunt pus in situatia in care este adus la inot un copil lipsit de mobilitate, de control neuro-muscular. Am uneori la antrenament copii de 7-8 ani care nu isi pot controla miscarile. Stau in fata lor, le explic cum sa repete miscarile pe care le fac eu, eu rotesc bratele in fata, iar ei se uita la mine si rotesc bratele inapoi," ne-a povestit antrenorul. 

Acesta are insa si multe exemple pozitive in echipa: o fetita, Diana, de numai 6 ani, care dupa 20 lectii a ajuns sa inoate peste 600m intr-o ora (28 lungimi de bazin a 25m), Mircea de 4 ani care dupa doar patru lectii poate sa stea cateva secunde la suprafata fara materialele ajutatoare si Maya de 5-6 ani, care dupa cinci lectii inainta pe apa fara ajutor. Ar mai fi si Alexandru (4,5 ani), care dupa opt lectii inoata un bazin de 25m, Alex Ionescu (6 ani) si Alesia, care la 3 ani inoata singura pe spate dupa 24 de lectii, iar exemplele pot continua.

Edward Vuculescu:

„Daca parintii aleg antrenorul potrivit, in general, in maximum 16 lectii cam orice copil trebuie sa scape de materiale ajutatoare, sa faca sarituri in apa si sa inoate macar 15-25 de metri fara ajutor, iar riscul de inec sa fie eliminat. Sunt insa si exceptii care invata fie mai repede, fie mai greu."

Sursa : "Qbebe"